ZorgDier ondersteunt zorg- en welzijnsinstellingen en scholen voor speciaal onderwijs die hun zorg- en onderwijsaanbod professioneel willen uitbreiden met huisdier-ondersteunde activiteiten en therapie. Voor hen ontwikkelen wij veilige en duurzame ZorgDier-programma’s.
Integrale aanpak
ZorgDier voorziet niet alleen in de selectie en opleiding van begeleiders met hun eigen vertrouwde huisdier, maar begeleidt ook de instelling bij het hele proces van draagvlak, financiering, werving en opleiding van vrijwilligers en het vormen van de geschikte combinaties met cliënten. Wij hebben voor deze integrale aanpak gekozen, omdat we vinden dat huisdieren een professionele, veilige en duurzame rol moeten kunnen vervullen binnen de moderne belevingsgerichte en informele zorg.
Authentieke kracht van huisdieren
ZorgDier werkt uitsluitend vanuit de intrinsieke en authentieke kracht van huisdieren. Honden en katten die zijn ‘overgeconditioneerd’ zullen immers niet meer van nature de verbinding met ‘vreemden’ kunnen en willen aangaan. Kwaliteit is in ons werk gebaseerd op de natuurlijke spontaniteit en talenten van huisdieren.
Kwaliteitsstandaarden
ZorgDier werkt conform internationale kwaliteitsstandaarden. Let op: veel therapieprojecten met dieren voldoen hier niet aan. Wie met dieren werkt, moet goed weten waar hij aan begint. Denk aan het gedrag van dieren en het vermogen om dat in te kunnen schatten, de regels over hygiëne binnen instellingen, of het welzijn – van alle betrokkenen, zowel mens als dier. Bovendien zijn niet alle huisdieren, huisdierbezitters of cliënten geschikt voor dit soort activiteiten, hoe goed de bedoelingen ook zijn. Activiteiten met dieren zijn dus zeker toe te juichen, maar zorgvuldigheid is geboden.
Sinds de oprichting in 2003 leidde stichting ZorgDier 300 ZorgDier-teams en 80 zorgprofessionals op voor selectie, opleiding en evaluatie. De opleidingen worden aangeboden door professionals uit de gezondheidszorg, sociaal werk en diergedragkunde. Gecertificeerde ZorgDier-teams staan borg voor kwaliteit, veiligheid, hygiëne en effectiviteit van hun wekelijkse bezoeken aan bewoners in Nederlandse zorginstellingen en speciaal onderwijs.